هارمونی یعنی آکورد ها و رابطه بین آنها. هارمونی مانند یک زبان است و مهم ترین نکته در یادگیری هر زبان تمرین و تکرار است.اما نقطه آغازین یادگیری هر زبان گسترش دایره لغات آن زبان است به همین روی ابتدا باید نام ها و کاربرد بخش های رایج موسیقی را فرا بگیریم .بنابراین ناچارا باید گذری به مفاهیم پایه ای داشته باشیم البته مطالعه این بخش حتی برای کسانی که تیوری و هارمونی قوی دارند نیز توصیه می شود چرا که بسیاری از افراد نام های جایگزین فارسی را در متد های آموزشی به کار می برند اما در این بخش با نام های موجود در کتب انگلیسی زبان بیشتر آشنا می شویم.
The STAFF
پایه و اساس سیستم نت نویسی بر اساس این پنج خط است که نت های ما یا روی این خطوط قرار می گیرند یا بین آنها .در زبان انگلیسی به این پنج خط Staff می گویند.
هر چقدر نت های ما به سمت بالا بروند صداها زیر تر و هر چقدر به سمت پایین این پنج خط حرکت کنند صداها بم تر می شوند.


Clefs
نت های موسیقی را در کشورهای انگلیسی زبان با حروف A B C D E F G می شناسند.سر کلید ها علامتی هستند که در ابتدای Staff کشیده می شوند و برای ما تعیین کننده محدوده صوتی (به لحاظ بم  یا زیر بودن محدوده نت ها) و نام نت ها هستند.
F Clef
سرکلید فا یا F Clef با نام Bass Clef نیز شناخته می شود.هر زمان سر کلید ما فا بود ترتیب نام گذاری نت ها بر روی خطوط حامل مانند شکل زیر است


G Clef
سرکلید سل یا G Clef با نام Treble clef نیز شناخته می شود.هر زمان سر کلید ما سل بود ترتیب نام گذاری نت ها بر روی خطوط حامل مانند شکل زیر است


C Clef
سر کلید دو هم می تواند روی خط سوم باشد هم روی خط چهارم که ترتیب نام نت ها روی این دو سرکلید به ترتیب زیر است.


The Grand Staff
هنگامی که دو سر کلید سل و فا یا Treble & Bass Clefs با هم همزمان استفاده شوند The Grand Staff یا  The Great Staff نامیده می شوند.


Leger Lines
همانطور که گفته شد خطوط حامل یا Staff پنج خط است اما ما برای افزایش محدوده قرار گیری نت روی این پنج خط از خطوط اضافه ای استفاده می کنیم که به صورت موازی در پایین یا بالای این خطوط (پنج خط اصلی) اضافه می شود .نام این خطوط اضافه کوچک Leger Lines است.

 


Sharp
نت های موسیقی ۱۲ تا هستند اما تا به این جا شما هفت عدد از این نت ها را یاد گرفتید (A B C D E F G) اما پنج تای دیگر این نت ها ما بین نت های دیگر قرار دارند .هنگامی که در نگارش نت در سمت چپ آن علامت # به نام Sharp قرار گرفت یعنی صدای نت باید نیم پرده بالاتر برود .نگران نباشید تا چند لحظه دیگر متوجه خواهید شد .مثلا نت #A نتی است که بین A و B قرار دارد .هنگامی که علامت Sharp برای یک نت در نظر گرفته می شود به این معنی است که نت باید نیم پرده به سمت زیر تر شدن حرکت کند.
به تصاویر زیر دقت کنید

 


Flat
عملکردی دقیقا بر عکس Sharp دارد و هنگامی که سمت چپ نتی قرار می گیرد صدای نت نیم پرده باید در جهت بم تر شدن حرکت کند .علامت Flat حرف b کوچک است .

همانطور که احتمالا متوجه شدید هر دونت #A و Bb یک نت هستند .#A یعنی نیم پرده از نت A زیر تر و نت Bb یعنی نیم پرده از B بم تر که هر دو یک نت هستند با دو نام متفاوت

هر گاه چنین اتفاقی بیفتد که برای یک نت دو یا چند نام متفاوت وجود داشته باشد نام آن رانت های مترادف یا Enharmonic می نامند.
Natural
در مواقعی به شما گفته می شود در تمام طول قطعه یا فقط در یک میزان موسیقی باید نت خاصی Sharp یا Flat اجرا شود اما نیاز است که فقط در یک بخش آن نت بدون Sharp یا Flat اجرا شود نیاز است تا با نمادی این پیغام به شما برسد نام این نماد در زبان انگلیسی Natural است که مانند شکل زیر است و باید نت به  صورت عادی بدون هر گونه زیر و بم کردن اجرا شود.

Accidentals
به طور کل به مجموعه Flat,Sharp و Natural اکسیدنتال ها یا  Accidentals گفته می شود.

پایان بخش اول

بر گرفته از کتاب هارمونی برکلی

نویسنده و مترجم : دامون آرمانی نژاد

4 thoughts on “هارمونی برکلی – بخش اول

  1. ممنون لطفا توضیحات کامل تری قرار دهید

    1. alirezatayebi

      بله حتما .در حال تکمیل میباشد

    1. alirezatayebi

      سپاس گزارم

ارسال دیدگاه